Filtry do maszyn budowlanych. Dlaczego są tak ważne?

Filtry do maszyn budowlanych. Dlaczego są tak ważne?

Zaniedbanie regularnej wymiany filtrów w maszynach budowlanych może przynieść bardzo poważne skutki. Jak wpłynie na sprawność maszyny?

Chociaż część użytkowników koparek i innego sprzętu budowlanego przy ikonserwacji ma tendencje do skupiania się na innych elementach, filtry również wymagają regularnej kontroli oraz odpowiednio częstych wymian. Skutki takich zaniedbań mogą być jednak bardzo poważne. Zużyte filtry nie spełniają dobrze swojej funkcji, przez co poszczególne elementy maszyny są narażone na szybsze zużycie. W niektórych przypadkach zagrożone może być też życie operatora.

Wbrew pozorom filtry są jednym z najbardziej kluczowych elementów całej konstrukcji. Warto więc poznać bliżej ich rolę oraz dowiedzieć się, jakie konsekwencje może przynieść brak ich wymiany. W tym artykule wyjaśniamy, do czego służą poszczególne rodzaje filtrów oraz jak stwierdzić, że wymagają one wymiany na nowe.

Filtry do maszyn budowlanych – rodzaje i zastosowanie

Omówienie zacznijmy od filtrów oleju oraz paliwa. Ich sprawność w dużym stopniu rzutuje na to, w jakiej kondycji będzie silnik. Eksploatacja koparki z zanieczyszczonymi filtrami może w krótkim czasie doprowadzić do skrócenia żywotności jednostki i znacznie przyczynić się do spadku jej efektywności. Jeśli zaniedbania będą bardzo poważne, może dojść nawet do zatarcia silnika wskutek zbyt małej ilości środka smarnego. Inny kluczowy element to filtr powietrza. Jeśli pojazd będzie użytkowany mimo jego zapchania, ilość powietrza doprowadzanego do silnika znacznie się zmniejsza. Skutkiem tego jest zmniejszenie mocy jednostki przy jednoczesnym zwiększeniu zużycia paliwa.

Filtry to też element ważny z punktu widzenia poprawnej pracy układu hydraulicznego. Zanieczyszczony, nie będzie dobrze chronił go przed przedostawaniem się innych substancji chemicznych, wody oraz mikroorganizmów.

Niezależnie od tego, o który z filtrów chodzi, brak regularnych wymian może prowadzić do awarii innych podzespołów, których naprawa okaże się niezwykle droga. Na kosztach usług serwisowych i zakupu nowych części problemy niestety się nie kończą, bo kolejne straty przyniesie przestój koparki i konieczność wynajęcia zastępczego urządzenia.

Filtr kabinowy nie wpływa co prawda na sprawność całej koparki, ale w ogromnym stopniu rzutuje na komfort i bezpieczeństwo pracy jej operatora. Kiedy jest on zużyty, do kabiny mogą dostawać się zarodniki grzybów, pyłki roślin, pył i kurz, a także spaliny lub opary niebezpiecznych substancji, prowadząc do zatruć lub uczuleń. Kolejny problem to zmniejszona ilość tlenu docierająca do kabiny przez zapchany filtr.

Filtry do maszyn budowlanych. Kiedy trzeba wymienić?

Filtry do maszyn budowlanych należy wymieniać z częstotliwością podaną przez producenta. Jeśli chodzi o filtry oleju i paliwa, zwykle wynosi ona od 20 do 40 tysięcy kilometrów, chociaż wiele zależy też od intensywności eksploatacji, a różnice w przebiegu mogą wynosić nawet 100 procent. Filtr kabinowy wymaga zaś regularnych przeglądów i wizualnej oceny jego stanu, a także czujności na takie objawy jak szybsze parowanie szyb lub unoszący się w kabinie nieprzyjemny zapach będący wynikiem rozwoju drobnoustrojów.