Filtry do maszyn budowlanych: Czy wiesz, jak wpływają na efektywność?
Nawet najlepsza i niezawodna maszyna wymaga okresowych przeglądów i konserwacji. Wynika to z tego, że wraz z jej eksploatacją zużywają się jej podzespoły. Bardzo często dzieje się tak z filtrami, które są absolutnie kluczowe dla normalnego działania maszyn. Poznaj ich rodzaje i dowiedz się, jak wpływają na efektywność!
- Części do maszyn budowlanych – muszą być sprawdzone!
- Rodzaje filtrów stosowanych w maszynach budowlanych
- Wpływ filtrów na wydajność maszyn
- Znaczenie regularnej konserwacji i wymiany filtrów
Części do maszyn budowlanych – muszą być sprawdzone!
Różne maszyny, a już szczególnie budowlane, projektowane są w ten sposób, aby sprostać trudnym warunkom, zachowując przy tym wysoką wydajność. Z tego względu poszczególne podzespoły, jak na przykład tuleje i sworznie do koparek, lemiesze do koparek, części do ładowarek, muszą cechować się perfekcyjnym wykonaniem, zapewniając niezakłóconą, efektywną pracę. Jak koparka jest w akcji, nie może być miejsca na awarie i usterki, wpływające negatywnie na efektywność prac.
Jeśli już tak się stanie, warto mieć dostęp do sklepu z częściami zamiennymi do maszyn budowlanych, gdzie zaopatrzymy się we wszystko, co niezbędne. Kupimy też tam filtry do maszyn budowlanych, które są obowiązkowym elementem, mającym bardzo duże znaczenie ochronne, zapobiegając się przedostawaniu zanieczyszczeń do najważniejszych elementów maszyny. Są stosunkowo niedrogie, a ich znaczenie jest nie do przecenienia, dlatego też powinniśmy je wymieniać regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta.
Rodzaje filtrów stosowanych w maszynach budowlanych
Filtry do maszyn budowlanych można podzielić na kilka grup: filtry oleju, filtry paliwa, filtry powietrza, filtry hydrauliczne i filtry kabinowe.
Filtry oleju
Zacznijmy od filtrów oleju, wśród których najczęściej stosowane są filtry puszkowe. Są jednymi z podstawowych elementów układu napędowego (układu smarowania silnika), odpowiadając za przesączania oleju w celu jego wyczyszczenia. Pozwala to na zachowanie jego odpowiednich właściwości smarnych.
Filtry paliwa
Kolejny z filtrów – paliwa, ma równie ważne zadania w mechanizmie maszyny. Najważniejsze z nich polega na odseparowaniu zanieczyszczeń stałych w paliwie. Mogą to być cząsteczki rdzy, piasku, a nawet opiłki metalu. Dzięki filtrowi układ paliwowy jest odpowiednio chroniony przed szybszym zużyciem.
Filtry powietrza
Filtry powietrza zatrzymują cząsteczki wysokiej gęstości (pyły, sadza itp.), żeby nie trafiły do komory spalania silnika, bo jeśli tak się stanie, mogą zanieczyścić mieszankę paliwowo-powietrzną.
Filtry hydrauliczne
Niezwykle ważną grupą filtrów są filtry hydrauliczne, które chronią podzespoły maszyny budowlanej przed różnymi zabrudzeniami – stałymi, płynnymi i gazowymi. Ich główną rolą jest oczyszczanie oleju z cząstek, które dostają się do wnętrza układu, co w konsekwencji może skończyć się nieodwracalnymi zniszczeniami.
Filtry kabinowe
Filtry kabinowe mają również duże znaczenie, gdyż odpowiadają za oczyszczanie powietrza, które dostaje się do kabiny maszyny budowlanej za sprawą kanałów klimatyzacji oraz wentylacji. To niezwykle ważne, aby regularnie je wymieniać, ponieważ zaniedbanie tego może negatywnie wpływać na zdrowie operatora maszyny. Istnieje też ryzyko, że zapchany filtr kabinowy doprowadzi do parowania szyb w pojeździe, co również wpływa negatywnie na widoczność.
Takie są rodzaje filtrów do maszyn budowlanych, o których każdy właściciel koparki, minikoparki i innych tego rodzaju sprzętu budowlanego musi pamiętać!
Wpływ filtrów na wydajność maszyn
Nie ma wątpliwości, że regularna wymiana filtrów różnego rodzaju ma ogromne znaczenie. Jest to nie tylko kluczowe w zakresie ochrony ważnych podzespołów, ale i wpływa na lepszą wydajność maszyn. Silnik pracuje znaczenie efektywniej, co przekłada się na zwiększoną moc i oszczędność paliwa. Wpływa to jednocześnie na redukcję zużycia, gdyż olej smarujący zapewnia bardzo mały, wręcz minimalny opór tarcia występujący pomiędzy ruchomymi częściami. Ma to oczywiście pozytywnie przełożenie na redukcję zużycia komponentów.
Co równie istotne, filtry minimalizują potencjalne awarie, eliminując tym samym kosztowne naprawy i przestoje na placu budowy. Przekłada się to wszystko na duże oszczędności, bo chociaż wymiana filtrów kosztuje, to nie tyle, ile musielibyśmy zapłacić za kupno podzespołów w razie awarii. A przecież i nie można zapominać o tym, że regularna wymiana filtrów przekłada się na zmniejszoną emisję ilości szkodliwych substancji do atmosfery. Zachowujemy więc zgodność z normami środowiskowymi.
Znaczenie regularnej konserwacji i wymiany filtrów
Regularna konserwacja i wymiana filtrów w maszynach budowlanych ma ogromne znaczenie, musimy więc pamiętać, żeby nie zapominać o tym zadaniu.
- W przypadku filtrów oleju zaleca się zmieniać je okresowo co około 500 mth (w nowszych maszynach) lub już po 250 mth (w starszych maszynach);
- Filtr paliwa również musi być wymieniany regularnie, lecz nie tak często jak filtr oleju, bo zaleca się wymianę co 1000 mth (nowsze modele) lub do 500 mth (starsze modele);
- Tak samo to wygląda w odniesieniu do filtrów powietrza. I tu regularność jest kluczowa i pod żadnym pozorem nie można o niej zapominać;
- Hydrauliczne filtry do koparek wymienia się rzadziej, bo zwykle co 2000 mth (wraz z olejem hydraulicznym);
- Co do filtrów kabinowych należy je wymieniać zgodnie z DTR (Dokumentacja Techniczno-Ruchowa) maszyny, choć w większości sytuacji należy to zrobić od 1000-2000 mth. Jeśli zaś pracują one w warunkach zwiększonego zapylenia, należy wymieniać je częściej.
Podsumowując, widzimy, jak istotne znaczenie mają filtry w każdej maszynie, musimy więc zawsze trzymać rękę na pulsie i wymieniać je regularnie.
Można je podzielić na kilka grup: filtry oleju, filtry paliwa, filtry powietrza, filtry hydrauliczne i filtry kabinowe.
Mają one kluczowe w zakresie ochrony ważnych podzespołów, ale i wpływają na lepszą wydajność maszyn. Silnik pracuje znaczenie efektywniej, co przekłada się na zwiększoną moc i oszczędność paliwa.
To zależy od rodzaju filtra. Z zasady najczęściej zmienia się filtr oleju, a najrzadziej filtr hydrauliczny.